jump to navigation

Belastingtelefoon weigert Engels te spreken! december 13, 2010

Posted by marijsloothaak in Eten en drinken, Fun, Gedichten, kinderen, Uncategorized.
Tags: , , , ,
trackback
Rosa

Rosa

Boos. Of liever: verontwaardigd. Onthutst. Carlos, de voormalige Spaanse vriend van mijn dochter Rosa woonde zo’n 5 maanden in Nederland. Binnen een paar weken had hij een baan voor twee dagen als vertaler Spaans-Engels. Daarnaast werkte hij als gids voor Spaanse toeristen. Hij wist meer over de Amsterdamse grachten dan wij. Nu hij als gids ZZP-er was, had Carlos een VAR-verklaring nodig. Monter belde hij de belastingdienst. Hier kreeg hij echter  tot zijn verbazing te horen dat Engelstaligen niet te woord werden gestaan! Ze moesten Nederlands praten! Dit kon ik niet geloven. Nederland, gidsland! Verontrust draaide ook ik het nummer van de Belastingdienst. Om hier inderdaad te horen dat ‘Iemand die in Nederland werkt moet ook Nederlands praten. In het Engels mogen wij niemand te woord staan.’ WAT! Ik ontplofte. Nederland wil een vooraanstaande rol in de wereldeconomie spelen, wil buitenlands talent aantrekken… En de Belastingdienst wil geen Engels met ze spreken? Een economische blunder! Ik klom direct in de pen en mailde Volkskrant, Kassa, Ombudsman en wat al niet meer. Vandaag, maandag 13 december  in de Volkskrant, op pagina 22 van het katern Economie een artikel over mijn mail plus de reactie van de Belastingdienst. Ik citeer: ‘Sloothaak vind het discriminerend. En ongastvrij en ontmoedigend voor internationale bedrijven die zich hier willen vestigen.’ ‘Kan wel wezen, maar het klopt allemaal wél’, zegt een woordvoerder van de Belastingdienst. ‘Dat is de communicatierichtlijn van de overheid. Bij de Belastingdienst mogen geen andere talen dan Nederlands worden gebezigd. Voor expats is er een speciaal Belastingkantoor in Heerlen waar volop Spaans, Engels en andere talen worden gesproken. Maar de aanstaande schoonzoon van mevrouw Sloothaak is geen expat. De Belastingdienst ziet hem als ingezetene van Nederland, en die dienen de Nederlandse taal te spreken.’ Sorry jongens. Dit zijn absolute misstanden. Het gaat hier nu om het principe. Willen we dit? Willen we buitenlandse ondernemers afschrikken met een Belastingdienst die geen Engels praat? Marij M. Sloothaak is auteur van het boek: ‘Op kookavontuur met Jonnie en Thérèse Boer.’ Een komisch, culinair kooksprookje waarmee kinderen spelenderwijs koken en de beginselen van etiquette leren. Bestel het boek hier: http://www.librijeswinkel.nl/dutch/producten/op-kookavontuur-772

Advertenties

Reacties»

1. Leonard - december 13, 2010

Leuk stel! L

Andries - april 10, 2018

Timothy, you are living in the past. The Netherlands is an international business mega and most services are available in English except the Belastingdienst!

“Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker.”

Mmmmm

Timothy Douglas - april 15, 2018

Met alle respect: hebt u gelezen wat ik vroeger schreef, vooraleer u reageerde?

Wat uw laatste reactie betreft: Nou en? Ik heb het over de vrijheid van de Belastingsdiesnt om in het Nederlands te communiceren. Als andere dienstverleningen (ik weet niet welke u in gedachten hebt) in het Engels communiceren, betekent dit niet, dat de belastingsdienst dit ook moet.

Er zijn 2 aparte kwesties, met name (1) zou het in het belang van Nederland zijn als de Belastingsdienst ook Engels zou spreken? en (2) moet de Belastingsdienst Engels spreken?

Als u denkt dat het antwoord om (1) “ja” is, betekent dit niet, dat het antwoord op (2) ook “ja” is.

Zoals iedereen mag u kiezen, welke taal u spreekt. U voelt zich blijkbaar niet verplicht, om anderen in het Nederlands in het woord te staan. Maar u verwacht tergelijk dat anderen u te woord staan in een taal van uw keuze?

2. chris s - januari 2, 2011

In de Blokker spreekt men beter engels dan bij de balastingdienst,daarom woon ik nu dus in Costa Rica, mijn vrouw had dus ook het probleem dat men geen Engels wilden spreken bij deze rijks instellingen terwijl je toch denkt Engels is de eerste wereld taal en Spaans de tweede waar is Nederlands op deze lijst

3. marijsloothaak - januari 3, 2011

Ben het helemaal met je eens Chris. Geweldig, Costa Rica, ben er ook geweest. Een paradijs op aarde. Ben wel heel benieuwd hoe je op mijn Blog terecht bent gekomen…

4. roy pollard - maart 6, 2011

I do not think Col. Gaddafi speaks Dutch. So, if your Ministerie van Buitenlandse Zaken adopts the same policy as the Ministerie van Financien and forbids its staff to speak English, as in the Belastingdienst, then you have a problem ‘Houston’ to get your helicopter back. But do not worry Mr Mark Rutte, I am sure some English speaking country will help bale you out – again!

Perhaps you are the person to get the Dutch government to think again? After all, we are all supposed to be Europeans now.

5. marijsloothaak - maart 7, 2011

Ha, ha! I do agree. I wish we could do something about it.

6. Herma - maart 12, 2011

Ik ben het helemaal met je eens. Mijn partner is Engels, woont sinds een jaar in Nederland, en doet echt z’n best om Nederlands te spreken, maar soms is het gewoon te lastig. Afgelopen week moest hij de belastingdienst bellen, en hij kreeg dezelfde reactie als de vriend van je dochter. Gelukkig was ik thuis, en kon ik het gesprek overnemen. Ik moet wel zeggen dat de belastingdienstmedewerker haar excuses aanbood voor het feit dat ze geen Engels mocht spreken… alsof het haar schuld is. Jaaah, we zijn zo internationaal ….

7. Fabdrol - oktober 16, 2012

Ik ben het volledig met u eens! Mijn vriendin loopt hier ook tegen aan, het grenst gewoon aan discriminatie! Helemaal gezien dat we zog. geen barrières hebben op de transfer van spullen, kapitaal en arbeid in de EU!

Bent u hier nog verder mee gekomen dan deze stenen muur van de belastingdienst? Ik zou hier graag een media frenzie van maken!

Groet,

Fabian
Student Politicologie

8. John Langley - oktober 29, 2012

Volgens mij heeft Marij Sloothaak ongelijk in twee punten:

1) Aanschuldiging van discriminatie: een regel geldt alleen als discriminerend als mensen ongelijk behandeld worden, wat in dit geval niet gebeurt, want er in hetzelfde taal, Nederlands dus, tegen alle gesproken wordt, onafhankelijk van afkomst.

2) Volgens mevrouw Sloothaak moeten zich overheidsinstanties zoals de belastingdienst verplicht voelen om Nederlandsonkundige mensen in het Engels te woord te staan. Dit klopt niet. Niemand is verplicht, om Nederlands te spreken, maar tergelijketijd heeft niemand het recht om te bepalen, in welke taal hij/zij wordt aangesproken. De instelling: “ik hoef de taal van de overheid niet te spreken, maar het overheid moet toch mijn taal spreken” getuigt van dubbele moraal. Het idee dat iemand die kennis van een taal heeft, ook deze taal op verzoek moet spreken, is een misvatting. De bereidheid om naar een andere taal over te schakelen neemt bovendien zeker af, als het niet om een verzoek gaat, maar om een “vanzelfsprekend eis” gaat, wat hier blijkbaar het geval is.

Fabdrol - oktober 29, 2012

@John,

Twee opmerkingen.
(1) Discriminatie heeft niks met afkat te maken, wat jij bedoeld is rascisme. Je zou dus kunnen beargumenteren dat het discriminerend is: zij die geen Nederlands spreken, worden ongelijk behandeld t.o.v. hen die wél Nederlands spreken.

(2) In principe heb je een punt, behalve als het mensen uit de EU betreft. Toen Nederland het verdrag van Schengen tekende, ging het akkoord met één markt voor grondstoffen, kapitaal en arbeid. Dat betekend dat mede-Europeanen hier kunnen werken én belasting betalen. Deze mensen niet van dienst willen zijn gaat tegen de vrije markt in, en is bovendien hypocriet aangezien mensen met expat-status gewoon geholpen worden in elke taal.

Timothy Douglas - april 9, 2018

Ik vind dat u dezelfde fouten maakt als mevrouw Sloothaak.

Discriminatie (in de zin waarin mevrouw Sloothaak en u het begrip hanteert) betekent dat iemand slechter behandeld wordt vanwege iets dat er niet toedoet, bijvoorbeeld huidskleur. Uw vriendin heeft voor Nederland gekozen. Met alle respect: als haar kennis van de officiele taal onvoldoend is om met overheidsinstellingen te communiceren, is dit toch haar eigen probleem. Haar taalgebreken doen er dus WEL toe.

Wat uw tweede punt betrifft, snap ik eerlijk gezegd niet hoe uit toetreding tot de vrije markt een recht op een bediening in het Engels afleidt. Als meer buitenlanders als gevolg van de vrije maarkt naar Nederland komen, betekent dit niet dat overheidsinstellingen opeens verplicht zijn om hen in het Engels te woord te staan. Of de houding van de belastingsdienst in het algemeen belang van Nederand is, is een ander kwestie. Zoals mevrouw Sloothaak haalt u misschien deze twee aparte kwesties door elkaar?

Een bediening in het Engels in Nederland te krijgen is een VOORRECHT en geen vanzelfsprekende recht, zoals mevrouw Sloothaak en sommige anderen op dit blog bijkbaar denken.

9. Christine Lohman - maart 25, 2013

Ik ben het wèl met Mevrouw (Lohman) Sloothaak eens!!! Heel erg eens, en uitstekend dat ze zich hier zo over opwind.

10. A - september 17, 2013

Hi All… Hoi Allemaal….

I have been living in Deventer for just over 2 years now. Just had exactly the same issue with the Belastingdienst. I said that I can perfectly understand and perfectly read Dutch, but speaking is not so easy but it is especially hard to explain details.

I then thought of doing a search online and came across this blog. Well done!

However, it has still not changed, not only that but I have had contact with the Belastingdienst on multiple occasions, and it has never been a problem nor was it ever mentioned. They could at least put a message on the phone system, that you need to be able to speak Dutch as they ONLY help you if you speak Dutch.

But then again, it is a European Union Nation, a world class country and in this day and age such services should be providing their services in Dutch and English.

I can not believe this!!!!

Met vriendelijke groeten,

A

roel.william - december 19, 2013

En de laatste respondent geeft nu precies in de tweede zin aan waar het nu eigenlijk omdraait: het uitleggen van details!!
En als het om nuances gaat, die in de financiële wereld van belastingen heel kritiek kunnen zijn,kan dat nagenoeg alleen in de moedertaal echt duidelijk gemaakt worden.
Want wat nu alsdoor het taalverschil of nuance, er een probleem ontstaat?
Getouwtrek wie er wat vermeend heeft gezegd? Wie draait op voor eventuele kosten? Etc.
Daar hoor ik geen van vorige respondenten over, alleen over vermeend onrecht

11. Béatrice - augustus 4, 2014

hello dear people on this blog,
I understand (and can read) Dutch but am still unable to speak it above the A1-2 level…not long enough living here is my “favorite excuse” and also “all the people-speak-Dutch-anyway” being my second “justification”…I am interested in the language, don’t get me wrong,, but I also feel that before anyone reaches a decent A3 level to understand some complex conversations with the taxes services (!).
Besides this, some people (especially older ones) have genuine problems learning to speak fluently a(ny) new language…and other may have any other kind of difficulties. This is to say that something should really be done to change the policy of the taxes’ services, and allow the personal to speak at least English, which is the international language per excellence in our times. The Netherlands is an example for Europe in many aspects, and one of the most modern countries in the world, why could this service become one too?

12. marijsloothaak - september 13, 2014

Dit is op Marij Sloothaak herblogden reageerde:

Dit is een van mijn meest gelezen blogs. Blijkbaar een serieus probleem dus, Heb het al eens gemeld bij het programma ‘Kassa.’ Geen respons. Tijd voor een herblog.

13. Leonard Tan - september 13, 2014

Ik vind het wel iets hebben, dat ze weigeren engels te spreken. Wordt je in Spanje bij de belastingdienst wel in het engels geholpen? Daar geloof ik niks van! Of je moet geluk hebben.

Andries - september 13, 2014

Leonard and anyone else who think that they have a right to not speak English.

1) English is an internationally spoken language and also the language of commerce.
2) The Netherlands, as opposed to Spain, is much more commerce driven and has a lot of international companies and people from all over the world living here. They should as a standard offer English as an option. All major business over it, why not the Belastingdienst who actually benefits the most from having international companies here.
3) It is common practice around the world, especially so for leading first world countries like The Netherlands. I find it a little bit ‘not of this time’ for the Belastingdienst to have this attitude towards their international / English speaking CLIENTS.

I say, get with the times Overheid and Belastingdienst and start offering English as an option.

We live here, my kids go to school here (Dutch), my wife is Dutch and I try my best to speak Dutch. However when it comes to detailed discussions with places like the Belastingdienst things can get misunderstood and go wrong very quick for both sides that it is best to be able to at least be able to discuss or explain details in English.

This is my views.

Timothy Douglas - april 9, 2018

Eerlijk gezegd vind ik uw houding “ik kies voor uw land, maar uw samenleving moet zich aan mijn behoeften aanpassen en niet omgekeerd” niet van deze tijd. Ook niet van het verleden tijd, en hopelijk niet van de toekomstige tijd.

Uw ontevredenheid over de complexiteit van discussies met de belastingsdienst in het Nederlands komt tot uiting. Maar daarentegen getuigen uw opmerkingen niet van begrip voor de belastingsdienst, die met soortgelijke problemen worden geconfronteerd als gevraagd wordt (of veleer van u geeist wordt) om de “klant” (zo als u het noemt) te woord te staan.

Het zou eigenlijk beter zijn als Andries, na zijn beslissing om zich in Nederland te gaan vestigen, in staat was om details met de belastingsdienst in het Nederlands uit te leggen of te bespreken.

marijsloothaak - september 13, 2014

Nederland vindt dat ze een voortrekkersrol hebben, en willen internationale bedrijven stimuleren zich in het Nederlands te vestigen. Waarom geen Engelstalig spreekuur, met een native speaker gespecialiseerd in de Nederlandse belastingwetgeving?

Bea - oktober 1, 2014

YES!! yessss! they finally accepted to offer an English speaking service to the people who do not speak Dutch ! to my big surprise, when I called yesterday, and strugled with my (very) poor Dutch, the officer said: “if you wish, you can speak in English” I almost couldn’t believe it, did I call the right number? I did.

Bea - oktober 1, 2014

Yes they do offer this service, in Spain and in Switzerland too (as far as I personally know). If the officer is capable of speaking English he/she willl do so or divert the call to one of his/her collegues. Their government does not restrict or forbid it in both mentioned countries.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: